Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi meeskonna algatatud projekt „Lesson Study Eesti koolidesse“ pälvis Targa Tuleviku Fondi kevadvoorust rahalise toetuse. Tulevase õppeaasta jooksul piloteeritakse ja arendatakse Eestis rahvusvaheliselt tunnustatud õpetajate koostööpraktikat, mille eesmärk on tugevdada õpetamise kvaliteeti ja toetada õpilaste õppimist süsteemselt ja tõenduspõhiselt.
Lesson Study on Jaapanist pärit metoodika, mida on laialdaselt rakendatud nii Suurbritannias, Hollandis, USA-s kui ka mitmetes Aasia riikides. Selle tuumaks on meeskonnatöö. Lesson Study protsess algab sellega, et õpetajad valivad ühise õpieesmärgi ja uurimisküsimuse ning koostavad koos tõenduspõhist tunnikava.
Seejärel viib üks meeskonnaliige uurimistunni läbi, samas kui teised jälgivad valitud õpilasi ja koguvad andmeid nende õppimise kohta. Pärast tundi reflekteeritakse tulemusi, täiustatakse vajadusel tunnikava ja jagatakse õpitut teiste kolleegidega. Uuringud on näidanud, et selline lähenemine toetab õpetajate professionaalset arengut ning parandab klassiruumis õpetamise ja õppimise kvaliteeti.
„Lesson Study on maailmas tõendatult toimiv õpetajate professionaalset arengut toetav metoodika, mille rakendamist Eestis toetab TÜ haridusteaduste instituut läbi eestikeelse juhendmaterjali koostamise ja kolmes partnerkoolis katsetamise,“ lausus projekti juht, Tartu Ülikooli ülddidaktika kaasprofessor Liina Lepp.
Projekt mõõdab sekkumise mõju õpetajate arengule, õpilaste õppimisele ning koolikultuurile laiemalt, lõppedes konverentsiga kogemuste jagamiseks. „Eesmärk on see, et kõik Eesti õpilased saaksid tuge professionaalselt tegutsevate uurivate õpetajate kaudu, kui Lesson Study metoodika või selle elemendid jõuavad tasapisi igasse Eesti kooli,“ lisas Lepp.
Projekti esimesel poolaastal valmib eestikeelne Lesson Study juhendmaterjal, mille põhjal alustatakse pilootkoolides (Tartu Tamme Kool, LõunaTERA ja Kõpu Põhikool) metoodika katsetamist. Õpetajate ja õpilaste kogemusi analüüsitakse süsteemselt, sh tunnivaatluste, küsimustike ja intervjuude kaudu.
Metoodika mõju mõõdetakse nii õpilaste-õpetajate suhete, psühholoogiliste põhivajaduste rahuldamise kui ka õpilaste õppimise toetamise aspektist. TÜ meeskonda kuuluvad lisaks kaasprofessor Lepale haridusinnovatsiooni professor Margus Pedaste, õpetajahariduse professor Äli Leijen ja projektispetsialist Anni Küüsvek.
Targa Tuleviku Fondi 2025. aasta kevadvoorus rahastati kuut hariduse tulevikku suunatud projekti, mis keskenduvad muu hulgas vaimsele heaolule, tehnoloogiaõppele ja õppemeetodite arendamisele. TÜ haridusteaduste instituudi projekti toetamist võib näha tunnustusena ülikooli pikaajalisele tööle õpetajate professionaalse arengu uurimisel ja toetamisel.
„Oleme Targa Tuleviku Fondile väga tänulikud koostöövõimaluse ja toetuse eest,“ lausus Liina Lepp. „Saame Lesson Study kaudu just koos tegutsedes kiiremini tõenduspõhise metoodika levimisele kaasa aidata. Seda kõike selleks, et iga õpilane oleks oma õpiteel parimal viisil toetatud.“
Vaata ka Targa Tuleviku Fondi kodulehte: targatulevikufond.ee