1. septembrist jõustuvad Eestis uuendatud õpetaja kutsestandardid, mille olulisematest muudatustest räägiti Õpipisiku taskuhäälingus. Stuudios olid Eesti Õpetajate Liidu juhatuse liige Margit Timakov ja Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi juhataja Margus Pedaste, kes mõlemad osalesid uute standardite väljatöötamises.
Margus Pedaste sõnul olid muudatused möödapääsmatud: „Elu on palju muutunud, seepärast oli vaja ka kutsestandardeid muuta. Meil on olnud vahepeal Covidi aeg, mis õpetas, et meil on vaja olla senisest palju rohkem kohanemisvõimeline, paindlikum. Aga meil on vaja ka senisest hoopis rohkem tähelepanu pöörata õpetajate enesehoiu kompetentsile.”
Pedaste tõi välja, et üheks olulisemaks uuenduseks on kutsesüsteemi avamine abiõpetajatele ja huvihariduse õpetajatele. „Üks oluline muutus ongi see, et nüüdne kutsestandardite süsteem on avatud ka abiõpetajatele ja huvihariduse õpetajatele. Nii oleme jõudnud ka uue standardini – viienda taseme õpetaja kutsestandardini,” selgitas ta. Lisaks viidi standardid vastavusse Kutsekoja uue vormiga: „Me ei kirjelda enam läbivaid kompetentse, vaid üldpädevusi ehk üldoskusi. Uue asjana on sinna toodud ka tulevikuoskused – need pädevused, mida õpetaja töös on tulevikus üha rohkem vaja.”
Margit Timakov rõhutas, et enesehoid on seatud kesksele kohale: „Õpetaja ei saa õppijat toetada, kui ta iseennast ei hoia, ei väärtusta ja oma tervist ei säilita. Seepärast tõstsime enesehoiu kutsestandardis esikohale.”
Kõigile õpetajatele saavad nüüd kohustuslikuks neli põhikompetentsi: enesehoiu ja professionaalsuse tagamine, õppija toetamine, panustamine organisatsiooni ja kolleegidesse ning panustamine laiemasse hariduse ökosüsteemi (v.a tasemel V). Lisaks on kutsestandardis uued tulevikuoskused, sealhulgas analüüsi- ja sünteesivõime, õppimisoskus ning innovatsioonipädevus.
Olulist rolli mängib edaspidi eneseanalüüsil põhinev portfoolio. Pedaste sõnul on esimene hindaja kutse taotlemisel õpetaja ise, kes eneseanalüüsi kaudu mõtiskleb, millega ta oma tööd tõendab. Kutse taotlemiseks on vajalik vähemalt üheaastane töökogemus ning tasu sõltub tasemest.
Pedaste rõhutas, et kutsestandard on ühtlasi vahend enesehindamiseks ja arenguplaanide koostamiseks: „Ma ei pea kogu aeg mõtlema kõigele, mis on õpetaja kutsestandardis, vaid saan seada endale prioriteedid näiteks järgmiseks kaheks-kolmeks aastaks, kus ma tahan edasi areneda.”
Lisainfot uute standardite ja taotlusprotsessi kohta leiab Eesti Õpetajate Liidu kodulehelt ning Kutseregistrist.