Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi väärtused – hoolivus, vabadus, vastutus, õiglus, koostöö ja teaduspõhisus – ning nendest lähtuv töötamise hea tava on kujundatud meie kollektiivi ühisloomes ja tuginevad ülikooli põhiväärtustele. Instituudi väärtused ja töötamise hea tava peegeldavad meie kollektiivi vajadusi ja võimalusi ning aitavad suunata meie tegevusi instituudi eesmärkide saavutamisel.
Instituudi väärtused ja töötamise hea tava hõlmavad nii eetilisi, professionaalseid kui ka inimlikke põhimõtteid ega ole hierarhilised. Need on ideaali kirjeldavad ning organisatsioonikultuuri arengut toetavad kokkuleppelised juhised, mis muutuvad ajas koos instituudi ja ülikooliga ning haridusvaldkonna väljakutsetega. Vaatame instituudi töötamise hea tava üle kord aastas, küsides selleks töötajailt ka tagasisidet.
Hoolivus tähendab arvestamist nii üksikisiku kui ka kollektiivi vajaduste ja võimalustega ning panuse märkamist ja tunnustamist. Hoolivus väljendub sõnades ja tegudes, aidates luua turvalist ja kaasavat töökultuuri. Samuti hõlmab see enesehoolt.
Hoolime kõigi heaolust.
Teadvustame iga töötaja tähtsust jätkusuutliku töökultuuri edendamisel. Väärtustame töö- ja eraelu tasakaalu ning austame nii kolleegide kui ka enda aega. Peame oluliseks enesehoidu ning seisame hea oma vaimse ja füüsilise tervise eest.
Soodustame kuuluvustunnet.
Oleme osavõtlikud ja suhtleme lugupidavalt ning empaatiliselt. Panustame sellesse, et töötajad tunneksid end väärtuslike, oodatute ja kuuluvatena. Oleme valmis üksteist aitama, arvestades nii teise poole vajaduste ja eripäradega kui ka enda ressurssidega. Toetame uusi kolleege sisseelamisprotsessis. Korraldame sündmusi ja loome ühistegevuste võimalusi, mis toetavad üksteisemõistmist ja ühtsustunnet, kogemuste ja mõtete jagamist ning tugevdavad koostööd töötajas- ja üliõpilaskonna vahel.
Tunnustame ja tähistame kordaminekuid.
Märkame, väärtustame ja tunnustame nii kolleegide kui ka koostööpartnerite panust. Tähistame ühiselt saavutusi ja edusamme.
Hoiame meid ümbritsevat keskkonda.
Hoiame nii isikliku kui ka jagatud töökeskkonna puhta ja korras. Järgime keskkonnasäästlikkuse põhimõtteid, vähendades jäätmete tekkimist, sh digiprügi, sorteerides jäätmeid ning eelistades võimalusel töökohustuste täitmiseks väikese jalajäljega transpordiviise.
Vabadus tähendab võimalust ise valida oma töömeetodeid, -kohta ja -aega, arvestades töökohustuste sisu, ajalisi piiranguid ning kehtivaid kokkuleppeid. See hõlmab ka akadeemilist vabadust.
Järgime akadeemilise vabaduse põhimõtteid.
Meil on oma töös vabadus valida uurimisteemasid. Seejuures võtame arvesse haridusvaldkonna prioriteete ja vajadusi ning instituudi eesmärke ja ressursse. Järgime teaduseetikat ja õigusakte.
Oleme paindlikud.
Meil on vabadus valida tööaega, -kohta ja -viise vastavalt tööülesande iseloomule, aktsepteerides kolleegide vabadust teistsugusele töökorraldusele või erinevale tööajale. Usaldame kolleegide töökorraldust ning väärtustame koostööks vajalikku ühist tööaega.
Väärtustame erinevaid arvamusi ja ettepanekuid.
Meil on õigus ja vabadus avaldada ausalt oma arvamust ning esitada ettepanekuid, austades kolleegide seisukohti ja õigust eriarvamusele jääda. Kasutame võimalust kaasa rääkida instituudi tööd ja arengut puudutavates küsimustes.
Suhtume eksimustesse mõistvalt.
Mõistame, et eksimine on inimlik. Loome turvalise töökeskkonna, kus inimesed julgevad võtta kaalutletud riske ning oma eksimustest avatult rääkida. Toetame eksimustest õppimist, et edendada loovust, kastist välja mõtlemist ja innovatsiooni.
Vastutus on teadlikkus oma tegude ja valikute mõjust. See hõlmab tööelu ja kohustuste haldamist viisil, mis toetab töötajate elutervet suhet oma tööga ning valmisolekut panustada ühise eesmärgi nimel. Meie töö instituudis on tähenduslik – teeme seda professionaalselt, vastutustundlikult ja eluterve entusiasmiga tööülesannete ja tööaja piires.
Tajume oma panuse olulisust.
Vastutame ametijuhendis määratletud ja kokku lepitud ülesannete täitmise eest ettenähtud töökoormuse piires. Tööaja ja -koha planeerimisel tagame, et tööülesanded on täidetud, järgides kokkuleppeid ja tähtaegu ning arvestades kolleegide põhjendatud vajadusi.
Vastutame oma töö kvaliteedi eest.
Hindame realistlikult enda (juhina ka töötajate) töökoormust, võimeid ja ressursse. Väldime selliste ülesannete või kohustuste võtmist ja andmist, mida ei ole võimalik tööaja piires kvaliteetselt ja õigeaegselt täita. Väljendame selgelt oma ootusi, toome esile võimalikud takistused ja pakume lahendusi nende ületamiseks.
Vastutame oma professionaalse arengu eest.
Juhime oma professionaalset arengut. Määratleme ja analüüsime oma arenguvajadusi ning leiame viise oma tugevuste, huvide ja tööks vajalike kompetentside teaduspõhiseks arendamiseks.
Vastutame töösuhete toimimise eest.
Väärtustame positiivseid professionaalseid suhteid, mille hoidmiseks ja edendamiseks väljendame end lugupidavalt ja argumenteeritult, teadvustades oma tegude ja sõnade võimalikku mõju kolleegide heaolule. Samas oleme teadlikud, et ebakõlad on iga töökultuuri loomulik osa, mistap otsime neile koostöiseid lahendusi avatud meelega.
Õiglus tähendab võrreldavates olukordades võrdset kohtlemist ning vajaduspõhiste erisuste arvestamist, et tagada tasakaal ja austus kõigi suhtes. See tugineb läbipaistvatele kokkulepetele ja kommunikatsioonile, mis loovad usaldust ja väärtustavad igaühe panust.
Meil on läbipaistev töö- ja palgakorraldus.
Teeme otsuseid ja kokkuleppeid nii juhtimises kui ka teadus- ja õppetöös läbipaistvalt ja osapoolte huve arvestades ning edastame need selgelt kõigile asjaosalistele. Töökoormust kavandame läbipaistvalt ning meil on õigus koormuse kujunemisel kaasa rääkida. Võrreldavatel ametikohtadel või samu tööülesandeid täitvate töötajate tööd tasustatakse sarnaselt.
Tagame võrdsed võimalused enesearenguks.
Väärtustame enesearengut ja -teostust. Teame ja jagame kolleegidega täienduskoolituse ja võrgustikus osalemise võimalusi ning kasutame neid vastavalt vajadusele.
Tagame üliõpilaste õiglase kohtlemise.
Tagame üliõpilastele võrdsed võimalused, juurdepääsu allikatele ja piisava aja tulemusteni jõudmiseks, tehes vajadusel põhjendatud erisusi. Sõnastame selgelt õpiväljundid, hindamiskriteeriumid ja tähtajad ning edastame ja kohaldame neid kõikidele üliõpilastele.
Tegutseme, kui märkame ebaõiglust.
Reageerime ebaõiglusele asjakohaselt, otsides lahendusi, mis tugevdavad mõistmist ja ühtekuuluvust. Lahendame probleeme ja konflikte taktitundeliselt, jagamata meile usaldatud konfidentsiaalset teavet.
Koostöö on vastastikusel usaldusel, austusel ja avatud suhtlusel põhinev ühiste eesmärkide saavutamine. See tugineb iga inimese tugevuste ja ressursside rakendamisele, läbipaistvatele kokkulepetele ja selgele kommunikatsioonile.
Oleme avatud mõtestatud koostööle.
Oleme avatud formaalsele ja mitteformaalsele koostööle nii töötajate kui ka osakondade tasandil ning partneritega (sh üliõpilased, vilistlased). Teadvustame, et koostöö soodustab teadmussiiret ja võrgustumist ning töötajate kaasatus instituudi juhtimisse toetab kuuluvustunnet ja organisatsiooni arengut.
Loome koostööd soodustavad tingimused.
Arvestame koostöö kavandamisel osalejate tugevuste, erinevate tööstiilide ja vajadustega. Julgeme seada piire ja aktsepteerime erinevaid panustamise viise vastavalt kolleegide võimalustele. Teadvustame hea eestvedamise rolli koostööprojektide õnnestumisel ning tähistame edu ja õnnestumisi, tunnustame koostööpartnereid.
Seame selgeid eesmärke ja teeme kokkuleppeid.
Kavandame koostööd süsteemselt, läbimõeldult ja realistlikult. Hindame koostöövormi asjakohasust vastavalt olukorrale ja seotud kolleegide võimalustele. Väljendame selgelt ootusi, tööülesandeid ja tähtaegu ning peame kokkulepitust kinni.
Teaduspõhisus tähendab teadustöö väärtustamist ja sellest lähtumist erinevates tööosades. See hõlmab teaduslikku mõtteviisi ja teadustulemuste levitamist erinevate sihtrühmade hulgas ning proaktiivset hariduspoliitika kujundamist.
Teeme kvaliteetset teadustööd.
Järgime teaduseetika põhimõtteid ja head teadustava ning kasutame teadustöös võimalusel juba olemasolevaid andmeid. Kutsume üliõpilasi ja kolleege uurimisprojektidesse. Planeerime teadlikult aega teadustööks tööaja sees.
Õpetame teaduspõhiselt.
Meie õppekavaarendus, õppematerjalid ja -metoodika on nii taseme- kui ka täiendusõppes kooskõlas nüüdisaegsete teadustulemustega. Uurime oma õpetamist ja õppijate õppimist ning vajadusel teeme oma töö sisus ja tööprotsessides muudatusi.
Meie otsused on teaduspõhised.
Nii oma igapäevases töös kui ka instituudi arendustegevustes peame oluliseks teadus- ja tõenduspõhisust. Hindame seniseid praktikaid kriitiliselt ning kavandame tegevusi ja teeme otsuseid andmepõhiselt vastavalt seatud eesmärkidele. Vajadusel kogume täiendavaid andmeid otsuste toetamiseks.
Jagame oma teadmist ja osaleme poliitikakujundamises.
Otsime aktiivselt võimalusi oma teadustöö tulemuste jagamiseks nii ühistel seminaridel kui ka instituudi kommunikatsioonikanalites. Teadvustame teaduskommunikatsiooni olulisust ja leiame koostöövõimalusi, et tuua oma teadustöö tulemused Eesti ühiskonnani. Oleme hariduspoliitika suunamisel proaktiivsed, tõstatades teadustööle tuginedes olulisi teemasid.