Maht: 48 akadeemilist tundi (1,75 EAP-d)
Sihtrühm: spetsialistid (klassiõpetajad, inimeseõpetuse õpetajad), kooli tugispetsialistid (eripedagoogid, logopeedid, sotsiaalpedagoogid)
Koolituse toimumise kuupäevad:
11. märts 10.00-17.00
31. märts Zoomis 10.00-17.00
22. aprill Zoomis 10.00-17.00
9. mai 10.00-17.00
Toimumiskoht: Tartu Ülikooli õppehoonetes ja Zoomis
Koolituse eesmärk
Koolituse eesmärk on käsitleda II ja III kooliastmes seksuaalkasvatuse teemasid ja anda ülevaade noorte kohtinguvägivalla teema ennetamise käsitlemisest koolis, nii teoreetilistest lähtekohtadest kui õpetamise metoodikast.
Koolituse sisu
Seksuaalkasvatuse eesmärgid.
Maailma Terviseorganisatsiooni Euroopa seksuaalhariduse standardite soovitused.
Juhend- ja toetavad materjalid ja nende kasutamine praktilises töös.
Lapse ja noore seksuaalse arengu etapid.
Erivajadusega lapse seksuaalse arengu omapärad.
Seksuaalsuse tähendus inimese elus.
Seksuaalne areng murdeeas (seksuaalsuse trepiastmed).
Murdeea muutuste käsitlus, sagedasemad noorte küsimused.
Mitmed võimalused seksuaalsuhtes.
Suhted ja tunded.
Turvaseksi põhimõtted.
Rasedusest hoidumine.
Seksuaalsel teel levivatest haigustest hoidumine (sh HIV).
Papilloomiviirused ja emakakaelavähi vastane vaktsineerimine.
Seksuaalne identiteet ja selle mitmekesisus.
Meedia ja seksuaalsus, iluideaalid meedias.
Soostereotüübid ja tervis.
Seksuaalne ahistamine.
Kohtinguvägivalla liigid ja avaldumisvormid ja seda soodustavad hoiakud.
Suhtevägivallale reageerimine, abistajate ring, nõu ja abi pakkuvad teenused (sh kooli roll märkaja ja abistajana).
Seksuaalvägivald noorte suhetes, selle liigid, abivõimalused.
Vastastikune nõusolek kui alus turvalistele seksuaalsuhetele.
Abi saamine seksuaalvägivalla korral (sh seksuaalvägivalla kriisiabikeskused).
Moodle'i iseseisvad ülesanded.
Enda praktilise teemakäsitluste analüüs.
Täiendusõppeprogrammi läbinud õppija
- tunneb seksuaalsuse, noorte seksuaalse arengu, murdeea muutuste, seksuaalse identiteedi, suhete ja tunnete, turvalise seksuaalkäitumise, meedia ja seksuaalsuse, soorollide ja seksuaalse ahistamise teemade käsitlemise lähtekohti inimeseõpetuse tundides.
- tunneb tõhusaid rasestumisvastaseid meetodeid ja eristab müüte tõenduspõhistest teadmistest;
- tunneb peamisi nõu- ja abisaamise võimalusi noorte seksuaaltervise valdkonnas;
- teadvustab kohtinguvägivalda lubavaid ja soodustavaid hoiakuid ja oskab vastavat arutelu õpilaste hulgas läbi viia;
- oskab märgata eri kohtinguvägivalla vorme (vaimne, kehaline, seksuaalne, majanduslik) ja oskab metoodiliselt teemat käsitleda õpilastega;
- mõistab varajase sekkumise olulisust ja teab, kuidas kohtinguvägivalla juhtumitele reageerida koolikeskkonnas ja otsida abi väljaspool kooli;
- teab nõusoleku olulisust seksuaalsuhete loomisel ja oskab metoodiliselt teemat käsitleda;
- oskab kasutada juhendmaterjali, väärtustades seejuures turvalise ja toetava keskkonna loomist teemade käsitlemisel;
- omab ülevaadet koolitusel käsitlevate teemade rakendamiseks tundides ja reflekteerib õpitu rakendamist.
Lõpetamise tingimused
Osavõtt õppepäevadest 75% ulatuses.
Moodle'is iseseisvate ülesannete sooritamine.
Enda praktiliste teemakäsitluste analüüs.
Õppejõud-koolitajad: Merike Kull, Kai Part
Väljastatav dokument: tunnistus
Tegevust "Haridus- ja noortevaldkonna töötajate esma- ja täiendusõpe ning järelkasv" kaasrahastab Euroopa Liit ning koolitusel osalemine on õppeteenustasuta.