Maht: 48 akadeemilist tundi (1,75 EAP)
Sihtrühm: koolieelsete lasteasutuste õpetajad ja ja tugispetsialistid (eripedagoogid, logopeedid, sotsiaalpedagoogid).
Koolituse toimumise kuupäevad:
18. veebruar kell 10.00-17.00
27. märts Zoom
7. aprill kell 10.00-17.00
13. mai Zoom
Toimumiskoht: Tartu Ülikooli õppehoonetes ja Zoomis
Koolituse eesmärk:
Arendada lasteaias töötavate spetsialistide teadmisi ja oskusi koolieelses eas laste keha-, tunde ja turvalisuseõpetusest ja seeläbi toetada koolieelses eas laste eakohast seksuaalset arengut ning sotsiaalsete ja enesekohaste oskuste kujunemist.
Koolituse sisu:
Eakohase keha-, tunde ja turvalisuseõpetuse eesmärgid.
Maailma Terviseorganisatsiooni Euroopa seksuaalhariduse standardite soovitused eelkoolieas.
Lasteaia ja vanemate koostöö laste seksuaalse arengu toetamisel.
Juhend- ja toetavad materjalid ja nende kasutamine praktilises töös.
Lapse ja noore seksuaalse arengu etapid.
Erivajadusega lapse seksuaalse arengu omapärad.
Oma praktiliste teemakäsitluste analüüs.
Juhend- ja toetava materjali kasutamise analüüs.
Kolleegide ja vanemate kaasamise analüüs.
Oma juhtumite esitlus ja analüüs.
Laste loomulik, sobimatu ja lubamatu seksuaalkäitumine - käitumise hindamine Lipusüsteemi metoodika järgi.
Hindamiskriteeriumid - nõusolek, vabatahtlikkus, võrdsus, eakohasus, taustasobivus, kahju. Lisakriteeriumid (korduvus, ärevuse tase, intiimsuse aste).
Reageerimine laste ja noorte piireületavale seksuaalkäitumisele Lipusüsteemi metoodika järgi.
Näitjuhtumite analüüs - lipu värvi määramine ja arutelu.
Näitjuhtumite analüüs - reageerimise harjutamine.
Oma juhtumite analüüs - hindamine ja reageerimine.
Iseseisvad ülesanded:
testi sooritamine lapse seksuaalse arengu kohta,
enda praktiliste teemakäsitluste, toetavate materjalide kasutamise ning kolleegide ja vanemate kaasamise analüüs,
oma juhtumite analüüs.
Täiendusõppeprogrammi läbinud õppija:
-teadvustab eelkoolieas laste keha-, tunde- ja turvalisusekasvatuse olulisust ja koolieelse lasteasutuse rolli selle läbiviimisel ning suhtub positiivselt selle eesmärkide saavutamisse (sh eakohase seksuaalse arengu toetamine, tervis, sooline võrdõiguslikkus, turvalisus ja nõusolek, inimõigused, austus erinevuste suhtes);
-oskab korraldada vanemate ja lasteaia koostööd laste seksuaalse arengu toetamiseks;
-oskab rakendada eakohasuse printsiipi keha-, tunde- ja turvalisuseõpetuses;
-tunneb lapse seksuaalse arengu etappe ja oskab lapse arengu toetuseks rakendada juhendmaterjale lastega läbi viidavate teemakäsitluste kaudu;
-oskab hinnata laste seksuaalkäitumise juhtumeid (loomulik, sobimatu, lubamatu) ja piireületavale käitumisele oskuslikult reageerida, vajadusel otsides abi kolleegidelt ja teistelt spetsialistidelt;
-oskab rääkida seksuaalkasvatuse teemadel lapsevanemate ja kolleegidega neid vajadusel juhendades;
-oskab luua seksuaalsusega seotud teemade käsitlemisel turvalise ja toetava õhkkonna;
-teab, milline on koolitusel tutvustatavate juhendmaterjalide struktuur, sisu ja oskab seda kasutada.
Lõpetamise tingimused: osavõtt õppepäevadest 75% ulatuses. Iseseisvate tööde esitamine ja õpiväljundite saavutamine.
Õppejõud-koolitajad: Merike Kull ja Kai Part
Väljastatav dokument: tunnistus
Tegevust "Haridus- ja noortevaldkonna töötajate esma- ja täiendusõpe ning järelkasv" kaasrahastab Euroopa Liit ning koolitusel osalemine on õppeteenustasuta.