Maht: 48 akadeemilist tundi (1,75 EAP-d)
Sihtrühm: pedagoogilise hariduseta põhikooli pikapäevarühma, õpilaskodu kasvatajad, ringijuhendajad, raamatukoguhoidjad jt huvilised, kes juba töötavad või omavad valmisolekut töötada õpetaja abina.
Koolituse toimumise kuupäevad:
28.03 10.00-17.00
09.04 10.00-17.00
07.05 10.00-17.00
03.06 10.00-17.00
Toimumiskoht: Tartu Ülikooli haridusteaduste instituut, aadressil Jakobi 5, Tartu.
Koolituse eesmärk
Toetada õpetaja abina töötamiseks vajalike esmaste pedagoogiliste baasteadmiste ja -oskuste omandamist. Anda kursusel osalejatele praktilisi teadmisi ning oskusi selleks, et toetada erinevaid õppijaid ja suunata neid iseseisvalt õppima, mõtlema ja otsustama, aega planeerima ning iseennast analüüsima ning motiveerima. Toetada osalejate pädevusi kujundada sobivat õpikeskkonda, motiveerida õppijat ning toetada sotsiaal-emotsionaalse pädevuse arengu mõistmist läbi elukaare ning anda teadmisi tõhusa sotsiaal-emotsionaalse pädevuse arendamise viiside kohta.
Selleks mõtestame abiõpetaja rolli õppimise toetamisel õpilünkade leevendamiseks ja õppimist toetava õpikeskkonna kujundamisel ning toetame kursusel osalejate
- teadmisi laste ja noorte õppimise ja arengu seaduspärasustest;
- arusaamu õppimise ja tänapäevaste õpetamise põhimõtetest ja nende rakendamisest;
- oskusi õppija õppimise, sh motivatsiooni toetamisest ning õppimist toetava õpikeskkonna kujundamisest;
- sotsiaal-emotsionaalseid oskusi.
Koolituse sisu
Õpikeskkonna kujundamine
- Õppimist toetava keskkonna loomine, emotsionaalselt turvaline keskkond
- Koostöine õpikeskkond, koostöö õpetaja ja tugimeeskonnaga
- Õppijate huvidele toetumine õpihuvi taasleidmiseks ja koostöö loomiseks
Õppimise ja arengu toetamine
- Mis on õppimine? Õpihoiakud. Õpioskused.
- NÕK rakendamine abiõpetajana
- Individuaalsed õpivajadused, personaliseeritud õppimise toetamine
- Õppimist toetavad tegurid, õppeprotsessi ülesehitus ja eesmärgid
- Väärtuskasvatus, aktiivõppemeetodid
- Liikumine ja õppimine
- Õppimist toetav tagasiside, sh õppimise analüüsimine lähtudes õppe eesmärkidest.
Sotsiaal-emotsionaalse pädevuse kujunemine
- Laste probleemse käitumise mõtestamine lapse arengu toetamiseks
- Sotsiaal-emotsionaalse pädevuse kujunemine ja seda mõjutavad tegurid
- Tõhusa sekkumise elemendid
Koostöö alused
- Õpetaja abi roll koostöös kolleegidega ja lapsega
- Tõhusa suhtlemise alused
Iseseisev töö
Täiendusõppeprogrammi läbinud õppija
- teab, kuidas individuaalselt ja õpigruppidega kontakti saavutada;
- mõistab ja oskab oma töös kasutada õppimise peamisi seaduspärasusi;
- teab, kuidas toetada õppija õppimist ja kujundada selleks toetav keskkond;
- on valmis koostööks õpetajaga, sh lähtub õppe läbiviimisel õpetaja antud juhistest;
- on valmis koostööks õppijaga, valmis teda aktiivselt kuulama ja arvestama tema kui õppija eripäraga;
- mõistab sotsio-emotsionaalsete oskuste kujunemise protsessi ning täiskasvanute ja lapse koosmõju nende oskuste teadlikule ja eesmärgipärasele arendamisele;
- on mõtestanud enda rolli ja tugevusi abiõpetajana sh lapse sotsiaalsete ja emotsionaalsete oskuste arengu kontekstis ja meeskonnaliikmena.
Lõpetamise tingimused: kursuse õpiväljundite saavutamine, osalemine õppes vähemalt 75% auditoorses õppetöös (st vähemalt kolmel õppepäeval) ja iseseisvate ülesannete arvestuslik sooritamine.
Õppejõud-koolitajad: Lii Kaudne ja Egle Säre.
Väljastatav dokument: Tartu Ülikooli täiendusõppe tunnistus.
Koolitust rahastatakse Euroopa Sotsiaalfondi tegevusest "Täiskasvanuhariduse arendamine ja mitteformaalsete õppimisvõimaluste pakkumine" (ESF VÕTI).
Koolituse hind on 416 eurot ja see tasutakse koolituse lõpetaja eest ESF VÕTI vahenditest.