Haridusteaduste instituudi juhataja suundub uurimisviisidile Helsinki Ülikooli

Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi juhataja professor Äli Leijen sai Soome Kone Sihtasutuse stipendiumi, millega ta siirdub septembrikuust detsembrini teadustööd tegema Helsinki Ülikooli, kus uurib õpetaja professionaalse arengu raamistikke ja toetamise meetmeid.

Leijeni peamine uurimiseesmärk on teha kindlaks, kuidas ülikooli õpetajahariduse õppekavade arendused kajastuvad töötavate õpetajate kutsealases pädevuses. „Oleme viimase viie aastaga Tartu Ülikoolis õpetajate õpetamist palju kaasajastanud ning muutnud seda elulähedasemaks ja tähenduslikumaks. Teadlastena peame aga suutma tõendada, et tehtud muudatused tõepoolest leiavad väljundi õpetajate paremas ettevalmistuses – nende töötulemustes, kutsekindluses ja rahulolus. Soovin uurida, kuidas tehakse seda Soomes – kas ja kuidas nad hindavad õpetajatudengite ja õpetajate professionaalset arengut, missuguseid kompetentsimudeleid kasutatakse ning kuidas kogutakse tagasisidet vilistlastelt,“ ütles Leijen.

Helsinki Ülikooli valimise põhjus on tema sõnul ühelt poolt Soome haridussüsteemi ja õpetajakoolituse rahvusvaheliselt tunnustatud kõrge kvaliteet, teiselt poolt pikaajalised head koostöösidemed põhjanaabritega.

Teine teema, millele Äli Leijeni uurimisvisiit keskendub, on kaasav haridus õpetajakoolituses. Eesti haridussüsteem areneb üha enam selles suunas, et enamik erivajadustega õpilasi peab saama kvaliteetse hariduse oma elukohajärgses koolis. See eeldab nii pädevat tugipersonali kui eripedagoogiliste baasoskuste olemasolu kõigil õpetajatel. Kaasava hariduse teemad on nõutud ja hinnatud Tartu Ülikooli täienduskoolitusprogrammides, kuid soov on neid üha enam lõimida ka õpetajaerialade põhiõppesse. Selleks on juba käivitatud õppekavaarendustööd ja Soome kolleegidelt loodab haridusteaduste instituudi juht tänu nende pikemale kogemusele palju õppida.

Kolmas valdkond, millele professor Leijen oma neljakuulise külalisuurija perioodi vältel keskenduda kavatseb, on haridus- ja kasvatusteaduste alane doktoriõpe, tudengite iseseisva töö ja enesejuhtimisoskuste toetamine ning õppejõudude professionaalne areng, ühendades teadustööd ja õpetamist.

"Meie instituut on täna väga heas seisus ning siin töötavad tugevad professionaalid, seetõttu lähen Helsinkisse väga rahuliku südamega. Olen tänulik Helsinki kolleegidele, kelle kutse võimaldas mul stipendiumi taotleda, ning usun, et eelolev semester on mulle suurepärane võimalus erialaseks enesetäiendamiseks. Loodan, et kogutud teadmised ja kogemused aitavad arendada Tartu Ülikooli õpetajaharidust ja Eesti haridusteadust laimalt, " ütles Äli Leijen. Tema äraolekul juhib haridusteaduste instituuti asejuhataja arenduse alal professor Margus Pedaste, kes jõudis hiljuti tagasi pikemalt uurimisvisiidilt Stanfordi Ülikoolis.

Kone fond on 1956. aastal Soome suurtöösturite asutatud sõltumatu eraõiguslik sihtasutus, mis toetab nii teadusuuringuid kui kunstiprojekte. Helsinki ja Tartu Ülikooli seob haridusteaduste alal tugev koostöö, mille näiteks on nii külalisõppejõudude vahetus kui ühised doktorikoolid.