Ivar Männamaa doktoritöö: mäng muudab hoiakuid

21. novembril kaitses ülikooli senati saalis Ivar Männamaa oma doktoritööd „Development of an educational simulation game and evaluation of its impact on acculturation attitudes“ („Haridusliku mudeldusmängu koostamine ning selle mõju hindamine akulturatsioonihoiakutele“) filosoofiadoktori kraadi saamiseks haridusteaduse erialal.

Õpilaste suhtumise ja hoiakute kujundamisel on mitmes valdkonnas edukalt rakendatud hariduslikke mänge, ent pole teada, kuivõrd mõjutavad nende käigus omandatud kogemused õpilase hoiakuid väljaspool mängu. Ivar Männamaa doktoritöös pakuti välja alusskeem, mida kasutades oleks võimalik tõhusaid õppimiseks sobivaid mänge luua. Teiseks töötati välja mudeldusmäng, mida oleks võimalik kasutada abivahendina akulturatsiooniteemade tutvustamisel. Lõpuks uuriti, kas loodud mängus osalemine avaldas mõju põlisrahvusest gümnaasiumiõpilaste akulturatsioonihoiakutele: õpilastel paluti nii enne kui pärast mängu hinnata, kuivõrd nad nõustuvad sisserändajate saabumise kohta käivate väidetega.

Erinevused mängus osalenud õpilaste eel- ja järeltesti tulemustes lubavad väita, et mängu mõjul muutuvad õpilaste akulturatsioonihoiakuid integratsiooni pooldavas suunas. Eriti selgelt avaldus see hoiakutes, mis puudutavad sisserändajate võimalusi: peale mängu oli süvenenud hoiak, mille kohaselt sisserändajate ligipääs ressurssidele ning otsustusprotsessidele ei peaks olema piiratud ning neil pole tingimata vaja loobuda oma kultuuri olulistest tunnustest. Uuringu tulemused osutavad sellele, et eesmärgipäraselt loodud mäng võib aidata kaasa õpilaste akulturatsioonihoiakute muutumisele.

Käesolevaks ajaks on väljatöötatud mudeldusmäng "Allikad" tõlgitud enam kui kümnesse keelde.

Doktoriväitekirja juhendaja oli professor Äli Leijen, oponeeris professor Willy Christian Kriz (Vorarlbergi rakenduskõrgkool).