Lisaks sellele, et koolituselt saab teadmisi selle kohta, kuidas keeleliselt ja kultuuriliselt mitmekesises klassiruumis hakkama saada, toetame õpetajaid nende uurija rolli arendamisel: kuidas enda õpetamist ja õpilaste õppimist uurida, mida selleks teha, kuidas uurimisele läheneda, mis on uurimiseks vajalikud teadmised ja oskused.
Õpetaja, tule avasta ja arenda ennast uurijana!
Maht: 56 tundi (auditoorne töö: 36, iseseisev töö: 20)
Sihtrühm: Üldhariduskoolide klassi- ja aineõpetajad, kutsekoolide üldainete õpetajad
Kursuse toimumise kuupäevad ja ajakava:
10. veebruar 2022
18. veebruar 2022
11. märts 2022
25. märts 2022
8. aprill 2022
29. aprill 2022
Toimumiskoht: Koolitus toimub veebikeskkonnas Zoom.
Kursuse eesmärgiks Koolituse eesmärk on toetada õpetajat toime tulema eri kultuuri- ja keeletaustaga õppijatega, arvestades iga õpilase individuaalset tausta ning arenguvajadusi. Õpilaste toetamisel on võrdselt tähtis nii akadeemiliste, keeleliste kui ka sotsiaalsete oskuste arendamine. Õpetaja enesearengu puhul keskendub koolitus oma õpetamise reflekteerimis- ja uurimisoskuse arendamisele.
Koolituse aluseks on 7. taseme õpetaja kutsestandardi B.2.1, B.2.2, B.2.3, B.2.4 ja B.2.5 ning A.2.9 kompetentsid.
Koolituse teemad:
Kultuuri- ja keeletundlik õpetamine:
- Kultuuri- ja keeletundlikku õpetamise teooria ja aluspõhimõtted
- Kultuuri- ja keeletundliku õpetamise olulisus
- Kultuuri- ja keeletundlik õpetamine Eesti haridusmaastikul
- Kultuuri- ja keeletundlik õpetaja
- Kultuuri- ja keeletundlik õpikeskkond
- Kultuuri- ja keeletundlikud õppematerjalid
- Näited kultuuri- ja keeletundlikust õpetamisest
- Kultuur ja keel kui võimalused õpilaste õpioskuste ning loovuse arendamiseks
- Kultuuri ja keelega arvestamine õpetaja meetodite kavandamisel ja rakendamisel
Õpetaja eneseanalüüsoskused ja uurimispädevus:
- Õpetaja eneseanalüüs ja oma tegevuse reflekteerimine
- Õpetaja enda ja õpilastega seotud stereotüübid ja eelarvamused ning nendega toimetulek
- Õpetaja oma tegevuse uurimine tegevusuuringuga, sh tegevusuuringu teostamine
- Uurimistööks vajalikud baasoskused
Täienduskoolituse läbinud õppija:
- omab ülevaadet, mis on kultuuri- ja keeletundliku õpetamise põhitõed;
- omab ülevaadet kultuuri- ja keeletundliku õpetamise vajalikkusest;
- suudab nimetada ja kirjeldada õpikeskkonna põhielemente, mis toetavad õpilase kultuuri ja keele kaasamist õpiprotsessi;
- tunneb kultuuri- ja keeletundliku õpetamise olulisimaid põhimõtteid (sh tööviise ja metoodikat) ning oskab osa neist oma töös rakendada, sh õpilaste loovuse ja õpioskuste arendamise toetamiseks;
- teab, kuidas õpilasi lähtuvalt kultuuri- ja keeletundliku õpetamise põhitõdedest toetada;
- oskab ära tunda kultuuri- ja keeletundlikud õppematerjalid ning ise selliseid materjale oma õppetegevuse jaoks välja valida/luua;
- oskab reflekteerida oma kultuuri- ja keeletundliku õpetamise kogemuse üle;
- oskab analüüsida end õpetajana mitmekultuurilises klassiruumis;
- oskab oma õppetegevust kultuuri- ja keeletundliku õpetamise põhimõtetest lähtuvalt analüüsida ning kavandada;
- tunneb tegevusuuringu teostamise aluspõhimõtteid ja oskab neid oma tegevuse uurimisel rakendada.
Nõuded lõpetamiseks: Kursuse edukaks lõpetamiseks on vajalik, et kohal oleks käidud 90% autoorisest tööst, teostatud 90% kodutöödest ning lõpuks tegevusuuringu teostamine. Tegevusuuringut hinnatakse etteantud kriteeriumite alusel.
Õppejõud-koolitajad: Laura Kirss ja Sandra Järv
Väljund: Koolituse läbinud ja õppekava täitnud õppijad saavad Tartu Ülikooli (digitaalse) tunnistuse.
Maksumus: Koolituse läbiviimist toetatakse Euroopa Liidu Sotsiaalfondist. Koolitus on sihtrühmas märgitud osalejale tasuta.
Koolituse katkestamisel on täiendusõppe pakkujal õigus nõuda leppetrahvi osaleja maksumuse ulatuses. Koolitusele registreerudes kinnitan, et osalen kursusel täismahus ja olen enda osaluse kooskõlastanud asutuse juhiga.
Autoriõigused koolituse ülesehitusele ja koolitusprogrammile kuuluvad Tartu Ülikoolile. Nende kasutamine Tartu Ülikooli kirjaliku loata on keelatud.
ESF meetme tegevuse "Tänapäevase õpikäsituse rakendamine ning kompetentsikeskuste arendamine Tallinna Ülikoolis ja Tartu Ülikoolis" alategevuse Õpetajate baaskoolitused ja baaskoolitustega seotud arendustegevused rahastusotsuste tingimuste alusel toimub koolitustele registreerumine täienduskoolituse infosüsteemis Juhan.